Artiklar om träning & hälsa

Träning - ljuset i höstmörkret

Hösten är här och det märks på våra gym. Fler kommer in från rusket och kylan för att träna och kanske umgås lite på samma gång!

Vissa drabbas av något som kallas “årstidsbunden depression” som är vanligast under den mörka årstiden. Årstidsbunden depression kännetecknas av bland annat en ökad aptit, sug efter sötsaker och ett ökat sömnbehov. För att motverka dessa olustkänslor är det viktigt med sömn och det kan även vara bra att undvika alkohol. Man ska dock vara medveten om att det finns sjukdomar som kan ge liknande symptom som årstidsbunden depression, som till exempel hypotyreos, järnbrist eller högt blodsocker. Om du är osäker, kolla alltid med din läkare.

Vad kan man göra om man känner sig nere eller faktiskt har drabbats av årstidsbunden depression? Vi märker att vi mår bättre av att träna, men är detta bara inbillning eller finns det faktiskt påvisbara effekter av träning som kan motverka de olustkänslor som mörker och kyla ger i vissa av oss?

Varför blir vissa deprimerade när det är mörkt?

De exakta mekanismerna är inte klarlagda, men det handlar oftast om att balansen mellan vissa av våra signalsubstanser, serotonin och noradrenalin, förändras när det blir mörkt ute.

Träning påverkar positivt

Om man mår sämre under det mörka halvåret är det väldigt viktigt att röra på sig! Kroppen påverkas på samma sätt som under det ljusare halvåret, men effekten av signalsubstanser kanske känns tydligare. Att vara fysiskt aktiv, gärna utomhus under dygnets ljusare timmar, påverkar oss positivt. Träning stärker också immunförsvaret vilket gör det mer sannolikt att vi slipper förkylningar, eller åtminstone gör dem lindrigare.

Kost och D-vitamin

Kosten spelar också en central roll för att motverka nedstämdhet eller årstidsbunden depression.
Det är också bra att få i sig extra D-vitamin som vi under sommarhalvåret kan tillverka själva i våra kroppar med hjälp av solljuset. Vitaminet reglerar bland annat kalkbalansen i skelett och tänder och forskning indikerar att vitamin D (vitamin D3 för att vara exakt) även har positiva effekter på muskelstyrka.

Under vinterhalvåret när solen inte lyser lika mycket intas D-vitaminet via kost eller tillskott. Underskott av D-vitamin är något de flesta av oss har i större eller mindre grad på våra nordliga breddgrader. Med bra kost hjälper stärker vi även vårt immunförsvar och därmed minskar risken för tråkiga höstförkylningarna!

Text: Mikael Lewerth licensierad kost- och träningskonsult på Puls & Träning