Om träning

Träna på tom mage – bra eller dåligt?

Alla är vi olika, vissa behöver äta direkt när de vaknar för att inte rasa ihop – andra behöver vänta några timmar innan de äter frukost och föredrar att träna på tom mage. Tränar du för att bli stark och bygga muskler kan det vara bra att ge kroppen något att ta energi från innan du startar ditt träningspass.

För att preppa kroppen för ett träningspass kan det vara bra att äta något litet, lättsmält och energirikt. Generellt sett är varm mat lättare för magen att smälta, eftersom det är närmare kroppstemperatur och det är där matsmältningsenzymerna arbetar som bäst. När vi äter kall mat blir matsmältningen inte lika effektiv.

Här kommer några exempel på lättsmält mat:

  • Mat som innehåller lösliga fibrer, till exempel havre, grönsaker och psylliumskal.
  • Yoghurt
  • Ingefära
  • Mandlar
  • Vitt ris
  • Kokta eller ångade grönsaker som till exempel morötter
  • Kycklingbröst, särskilt om det är kokt.
  • Quinoa

Det bästa är om du kan äta en rejäl frukost 2-3 timmar innan du ska träna, då kommer blodsockret hålla sig på en jämn nivå och du orkar mer. Eftersom det är individuellt vad som fungerar är det viktigt att du hittar det som passar just dig.

Att träna på tom mage eller inte, lättsmält mat är alltid bra för magen. Havregrynsgröt eller yoghurt kan därför vara en bra frukost om du känner att du behöver äta innan träningen.