Nyheter

Träna hemma med Puls & Träning

I dessa virustider kanske du väljer att stanna hemma och träna istället.

Vi har tagit fram några grymma träningsprogram  till dig som du kan använda. Klicka på QR-koden längst ner i respektive program kan du se en film på alla övningar.

Istället för hantlar eller gummiband går det bra att fylla PET-flaskor med vatten och ha dem som vikt.
I rörlighetsprogrammet kan du använda ett kvastskaft, men det går också bra att utföra övningarna utan redskap.

Klicka på länkarna nedan:

Styrkeprogram

Rörlighetsprogram

Puls & Tränings app finns nu att ladda ner

Vill du ha tips på hur du tränar utomhus kan du exempelvis varva din konditionsträning på dessa tre sätt; 

Förslag 1
• Uppvärmning: 10 minuter
• Pyramidlöpning: 30 sek -1 min – 1 ½ min – 2 min – 1 ½ min – 1 min – 30 sek. Vila en minut mellan varje pass genom att gå eller jogga

Förslag 2
• Uppvärmning 10 minuter
• Tabata-upplägg: Åtta set av intervaller där du arbetar maximalt i 20 sekunder, och vilar i 10 sekunder.

Förslag 3
• Uppvärmning: 10 minuter
• Intervall-löpning: 8 intervaller med 1 minuts löpning, spring i ett högt tempo. Vila en minut mellan varje pass genom att gå eller jogga. Avsluta med att gå/jogga i fyra minuter

Kom ihåg att avsluta varje pass med att stretcha!

Vill du komplettera ditt konditionsprogram med styrkeövningar kan du efter ditt löp- pass välja att göra styrkeövningarna för överkroppen eller bålen i något av de två övriga träningsprogrammen.

Folkhälsomyndighetens råd: Träna gärna men gör det säkert