Om träning

Tio sätt att hålla liv i träningen

Det finns sätt att hålla fast vid träningen och att lyckas som alla kan använda. Här följer tio tips som jag tycker hör till de bästa!

Nu efter sommaren är det många – kanske du – som vill ta nya tag med träningen. Kanske har du gjort det förut – köpt ett nytt träningskort, gjort upp ett program, verkligen bestämt dig för att NU, NU ska det bli av! Du har hållit fast vid träningen några veckor, en månad… men sedan har vardagen och verkligheten kommit i vägen, det har blivit längre och längre mellan passen… kanske har framstegen uteblivit och du har tröttnat, och slutat.

Men det behöver inte vara så! Det finns sätt att hålla fast vid sin träning och att lyckas som alla kan använda. Här följer tio tips som jag tycker hör till de bästa – kanske hittar du något här som passar dig!

Var det länge sedan du tränade? Starta försiktigt.
Ett vanligt nybörjarmisstag är att ge allt från dag ett. Nu äntligen ska det bli av med träningen! Ingymmet sex gånger i veckan, lyft fel och strunta i återhämtningen. Kanske är du 43 år och inte 23, men har glömt bort det… så du skadar dig eller blir sjuk direkt. Då kan det vara svårt att komma tillbaka. Om det var länge sedan du tränade, eller om du ger dig in på en typ av träning som är ny för dig, börja försiktigt!

Sätt upp mål
När man har ett mål har man något att kämpa för, något att se fram emot, och något att planera för. Mål kan vara av olika typer; det kan kanske vara ett lopp om några månader, kanske att kunna göra vissa övningar eller att kunna lyfta en viss vikt. Målet ska vara realistiskt och motiverande. Känn efter, hur kommer det att kännas när du har nått dit? Visualisera: tänk dig att du har nått målet, vad har du för känsla i kroppen då?

Om målet ligger långt bort eller känns svårt, dela upp målet i delmål.

För träningsdagbok – håll koll på dina framsteg. På Puls & Träning finns kort där du kan fylla i ditt träningsprogram, där du kan skriva upp övningar, maskiner, inställningar och belastningar. Dels är detta ett sätt att ha koll på sitt träningsprogram och de övningar man ska köra, men man kan också se tillbaka på hur man har utvecklats.

Träna med en vän (eller flera andra)
Det är ju så lätt att sjunka ner i soffan efter middagen, eller ta den där sovmorgonen i stället för att träna… men det är svårare när kompisen väntar på gymmet. Att träna med en kompis är dessutom kul, socialt och motiverande! Gruppträning är ett annat sätt att öka motivationen och det sociala inslaget i träningen. Det finns massor av olika pass att testa många av våra gym

Anlita en personlig tränare
Att anlita en Personlig Tränare (PT) är ett mycket effektivt och bra sätt att komma igång på och fortsätta sin träning. En PT kan med sin kunskap se till att träningen blir rätt (på alla sätt) för just dig och dina ambitioner vilket ökar chansen till konkreta resultat – något som verkligen motiverar! Dessutom, en PT kostar pengar vilket betyder att du investerar i dig själv, och man vill sällan kasta bort en sådan investering.

Belöna dig på vägen
Ge dig själv små belöningar på vägen mot ditt mål. Har du tänkt träna tre gånger i veckan och faktiskt lyckats med detta i en månad? Det är värt något! Har du äntligen klarat av den där vikten som verkade omöjlig för ett tag sedan? Grattis! Belöna dig!

Tillåt dig motgångar, men kom igen
Motgångar kommer, det gäller alla. Du blir förkyld, framstegen stannar av, eller något annat oförutsett som hindrar dig att träna inträffar. Då är det lätt att ge upp och lägga ner träningen. Här har jag inga trick – upp på banan igen! Det kanske känns lite hopplöst först men man kommer igen ganska snabbt. Låt träningen fortsätta att vara en vana!

Planera din träning
När kalendern fylls upp är det lätt att träningen inte blir av. Det är så lätt att tycka att man ska hinna träna “också”, och att man ska trycka in träningen när det finns tid över. Risken är då stor att den inte blir av alls. Ett bra sätt att hantera detta (som jag själv alltid använder) är att planera sin träning. Se till så att du lägger in dina pass i kalendern (och att eventuella partners och familjemedlemmar är med på tåget). Det kanske kan betyda att vissa pass får ske på “udda” tider, kanske tidigt på morgonen, eller som kort lunchpass, men då får det bli så!

Välj rätt träning
Den bästa träningen är den som blir av! Försök hitta träningsformer som du tycker är roliga. Det finns så mycket att välja på, inte minst olika typer av gruppträning. Funderar du på vad som är bra för just dig, kontakta gärna en PT!

Tekniska hjälpmedel
Vissa av oss gillar tekniska leksaker och motiveras av dessa. Kolla pulsen under ett pass, ta tiden, mät kaloriåtgången… nu för tiden finns alla möjligheter.

Ta hand om dig!
Ta hand om dig och din kropp! Blir man skadad eller sjuk blir det ingen träning, så detta har högsta prioritet. Ska du t.ex. styrketräna gäller det att träna med rätt form och rätt belastning. Träna aldrig med en infektion i kroppen. Ät ordentligt (så att du har energi till träningen och material till att bygga kroppen). Sömn är enormt viktigt – svårt att få tillräckligt, men nödvändigt för att må bra! Är du fundersam över vad du behöver eller hur man ska träna rätt – fråga någon som kan, en kompis eller kanske en PT.

Grattis till att ha bestämt dig för att börja träna (igen)! Det är alltid rätt beslut. Jag hoppas att råden ovan hjälper dig till att göra träningen till en vana och en positiv del av din vardag för lång tid framöver. Vi ses på gymmet!

Text: Mikael Lewerth, personlig tränare och instruktör Puls & Träning

Mikael-Lewerth