Om träning

Progression/Regression

Progression och regression. Två ord som ofta används inom träning. Men vad betyder dessa ord i träningssammanhang och varför är det viktigt för alla som tränar?

Progression och regression. Två ord som ofta används inom träning. Men vad betyder dessa ord i träningssammanhang och varför är det viktigt för alla som tränar?

Progression betyder enligt ordboken “framåtskridande, fortskridande eller utveckling”. Det är vad vi strävar efter när vi tränar – att något ska hända med kroppen och musklerna. Vi vill ha “progress”, för att använda det engelska ordet. Det får vi genom att utsätta kroppen för något som den inte är van vid. Om vi inte är vana vid att träna eller lyfta vikter alls får vi ofta snabba resultat (blir starkare), vi märker en skillnad rätt snabbt. Men efter ett tag avstannar framstegen, man brukar säga att man når en platå. Vi blir inte starkare, smidigare, snabbare, eller rörligare. För att fortsätta utvecklas måste vi utmana kroppen ytterligare, och det gör vi genom att öka mängden träning, tiden vi tränar, öka vikterna, eller genom att byta övningar – eller allt detta. Det är detta vi kallar progression inom träningen. Vi ger kroppen en tuffare utmaning så att den måste anpassa sig ytterligare – för det är det kroppen gör när vi tränar, den anpassar sig till den belastning den inser att den måste klara av. Genom progression får vi “progress”.

Vad menas då med regression inom träning? Det är faktiskt precis vad man kan tro – motsatsen till progression. Men varför skulle vi vilja få till eller skapa “regression”?

Man kan ha flera skäl till detta. Som Personlig Tränare händer det till exempel att jag bedömer att en person kan klara av att träna bröstmuskulaturen genom att göra en bröstpress med fria vikter. När vi väl testar detta inser jag att kunden inte riktigt klarar av att göra denna övning på ett säkert sätt. Då kan jag välja att skala ner övningen. Hitta en alternativ övning där personen får bättre förutsättningar, till exempel bröstpress i maskin. Då har jag gjort en “regression”.

Ett annat exempel på när en regression kan vara nödvändig är efter en skada, då man kan behöva göra en enklare övning än man klarat av tidigare, och minska belastningen genom att välja lättare vikter, eller dra ner på träningsmängden.

När är du då redo för en progression, eller är du i behov av en regression?
Man måste kunna en del om kroppen för att på stående fot kunna ta ställning till detta. Om du tror att du är i behov av detta rekommenderar jag därför att du diskuterar detta med någon som är duktig både på olika övningar och kroppens funktion, till exempel en PT på ditt gym!

Mikael Lewerth
Lic. Kost och Träningskonsult, Puls & Träning