Artiklar om träning & hälsa

Nu är det jul(träning) igen!

 

Med julen kommer förhoppningsvis en lugnare period med onyttigare mat och lite mer stillasittande. Det är vi verkligen värda och man kan gott unna sig “det goda” under helgerna! Det är trots allt inte så många dagar. Men många av oss kanske ändå vill försöka hålla igång sin träning under helgerna, för vad är väl skönare än att unna sig lite extra lyx efter att ha rört på sig lite? Här kommer några tips om hur man kan göra detta!

Mat och dryck
Utan god mat och dryck – ingen jul. Ett vanligt julbord brukar vara fyllt med massor av olika rätter – nyttiga och mindre nyttiga. Till maten dricker man ofta olika alkoholhaltiga drycker. Efter julbordet serveras det kanske efterrätter, godis och andra tilltugg. Julbordet på julafton har vi ju bara en gång om året, så framför allt – passa på och njut! Om du ändå vill tänka lite på hälsan även denna dag, välj lite mer av de nyttigare sakerna på julbordet som grönsaker (vem kan säga nej till brysselkål?), det grova brödet, sillen och laxen. Tänk gärna på portionsstorlekarna – vem har inte ätit för mycket en julafton?

Motionen
En promenad efter julmiddagen kanske skulle kunna passa? Frisk luft behöver man även denna dag, och efteråt kanske det känns extra skönt att sjunka ner i soffan. Om du inte vill ta dig till gymmet men ändå vill köra lite hårdare än en promenad, kan man göra några enkla övningar hemma – man kommer väldigt långt utan redskap eller med enkla medel som t.ex. ett gummiband. Knäböj, armhävningar, upphopp, utfallssteg – det finns hur många övningar som helst som man kan göra i vardagsrummet.

Vardagsmotion är alltid en viktig del av en hälsosam livsstil; den där motionen man kan få till bara genom att ändra sina vanor lite. Gå till butiken och bär hem kassarna. Ta trapporna i stället för hissen eller rulltrapporna. Skotta snö (om det nu kommer någon).

Stressen
Julstress kanske är det främsta skälet till att alla inte ser fram emot julen. Det är mycket som ska göras klart. Men måste man verkligen göra allt det där som man tror att man måste göra? Behöver vi allt det där vanliga på julbordet? Måste det vara sådär fantastiskt välstädat och undanplockat? Tänk gärna till ett varv extra kring detta. Blir det katastrof om du tar det lite lugnare denna jul?

God jul önskar vi på Puls & Träning!

/Mikael Lewerth, lic. kost & träningsrådgivare