Träningstips

Kondition med variation

Här kommer ett par förslag på hur man kan få en varierad konditionsträning med konditionsmaskinerna.

Nu är det verkligen vår och många kommer att flytta ut sin konditionsträning från gymmet till spår, stigar och vägar. Det gör man verkligen rätt i, men dessvärre kommer det nog att komma dagar med sämre väder även denna vår och sommar. Då har vi alltid konditionsträningsmaskinerna i gymmet! Men många upplever nog att det kan bli enformigt att ställa sig på t.ex. löpbandet i 45 minuter, eller att byta ut cykelturen i skogen mot ett pass på motionscykeln. Här kommer ett par förslag på hur man kan få en varierad konditionsträning med konditionsmaskinerna.

Alla Puls & Tränings anläggningar har ett basutbud av konditionsmaskiner, roddmaskin, cykel, löpband och crosstrainer. På de större anläggningarna kan det finnas ett större utbud.

Upplägg 1: Fyra maskiner

Jobba utifrån en skala mellan 1 och 10, där 10 är jobbigast.

Steg 1: Välj en maskin att starta på. Värm upp på nivå 4-5 i ca 10 minuter.
Steg 2: Öka sedan intensiteten till nivå 7-8 i fyra minuter.
Steg 3: Byt sedan till nästa maskin och sänk intensiteten till nivå 3-4 i tre minuter.

Upprepa sedan steg 2 och 3 tills du har gått igenom alla fyra maskiner. Avsluta med nedvarvning i ca 10 minuter på valfri maskin.

Detta upplägg kommer att ta 48 minuter, använda fyra maskiner och dessutom använda hela kroppen för att “få upp flåset”, vilket har vissa fördelar jämfört med att bara använda en maskin (kondition tränar man även lokalt i musklerna, men mer om detta en annan gång).

Upplägg 2: Nio maskiner

Jobba utifrån en skala mellan 1 och 10, där 10 är jobbigast.

Steg 1: Välj en maskin för uppvärmning ca 10 minuter, på nivå 4-5.
Steg 2: Byt maskin och öka intensiteten till nivå 6-7. Håll detta i 6 minuter.
Steg 3: Byt maskin och bibehåll intensitetsnivån, upprepa detta till du har gått igenom alla maskiner utom den sista.
Steg 4: Avsluta med ca 10 minuter i den sista maskinen på låg intensitet (nivå 4-5). Detta kommer att ta 62 minuter. Om detta är för lång tid för ditt pass, ta bort en eller två maskiner.

Självklart kan man variera detta på många olika sätt, så se dessa förslag som två möjligheter att utgå ifrån. Det första lite kortare, kanske lättare och när man har tillgång till färre maskiner, det andra lite längre, tuffare och om du har tillgång till fler maskiner Men framför allt, ett roligare sätt att träna på våra konditionsmaskiner än att bara använda en av dem!

Idén till denna artikel kommer från vår medlem Aleksandra Carlsson, som man ofta hittar i Träkvistagymmet på Ekerö.

Lycka till!

Mikael Lewerth
Lic. kost & träningskonsult, Puls & Träning