Kost och hälsa

Kan jag träna om jag är sjuk?

Det är lätt att gå och dra på förkylningar i flera veckor och till slut kanske du kryper på väggarna av träningslust. Så hur ska du tänka med träningen om du är eller varit sjuk?

Nu är det dags igen för influensor, förkylningar och annat otrevligt. Det är lätt att gå och dra på förkylningar i flera veckor och till slut kanske du kryper på väggarna av träningslust. Så hur ska du tänka med träningen om du är eller varit sjuk? Här kommer några av mina tankar och tips:

Lyssna på kroppen
Hur svårt det än kan vara, så är kroppen ganska bra på att signalera vad den vill och behöver, och vi måste kunna lyssna. Smärta i huvud, hals, leder, bihålor etc ska inte ignoreras och har man ont tycker jag att man ska vila. Detsamma om du känner dig yr, febrig eller svettas onormalt mycket. När du är mot sluttampen av en förkylning, och kanske är lite snörvlig men utan feber och smärta kan du börja träna lite lugnt och känna dig fram.

Börja inte där du slutade
Om du är sjuk några dagar eller veckor kan du inte alltid räkna med att återuppta träningen exakt där du lämnade den. Du kanske känner att det känns lite tyngre i början och du bör låta det ta sin tid. Kroppen har ansträngt sig för att bekämpa viruset eller infektionen och förtjänar en lite mjukare start.

Släpp stressen
Många blir stressade när de blir sjuka, för att de missar träningspass och är rädda att tappa all motivation. Släpp stressen, den kommer inte att göra dig frisk snabbare. Låt kroppen ta sin tid, vila och tänk på att om du tränar regelbundet under hela året så är några sjukveckor inte förödande för dina resultat eller din hälsa. Det kan tvärtom vara mer skadligt att träna hårt om kroppen inte är helt kry.

Text: Gabriella Picano, personlig tränare Puls & Träning