Kost och hälsa

Hitta tillbaka till rutinerna

Nu har alla kommit tillbaka till jobb och rutiner. Och visst kan det kännas som en riktig kalldusch när allt kommer på samma gång? Här kommer några tips på hur du får det enklare att hitta tillbaka till dina vardagsrutiner.

Ta det i din egen takt
Du behöver inte ställa om från noll till hundra. Hitta tillbaka till rutinerna i din egen takt. Boka in något träningspass, ta cykeln till jobbet, försök gå och lägg dig i tid några kvällar. Efter några veckor kommer du ha vant dig och kan växla upp.

Planera träningen
Allt blir enklare med planering. Boka in några pass på gymmet eller en löprunda tillsammans med kompisen. När du väl bokat in några pass är det lika bra att bränna av dem, eller hur?

Ta med matlåda
Matlåda är en riktig toppengrej. Du vet exakt vad du får i dig, tar vara på rester och sparar pengar. Laga ett storkok tidigt på veckan så blir det enkelt att få i sig bra lunch utan att behöva tänka.

Ät på regelbundna tider
Under semestern äts frukosten runt lunch och middagen kanske inte blir förrän klockan 10 på kvällen. Försök hitta tillbaka till att äta på regelbundna tider, det mår kropp och knopp bäst av.

Gå och lägg dig i tid
När man vänt på dygnet kan det vara svårt att hitta tillbaka. Men var sträng mot dig själv i några dagar så går det enkelt sedan. Gå och lägg dig i tid så ska du snart se att det morgontrötta försvinner.

Gör en veckomatsedel
Underlätta veckan genom att skapa en veckomatsedel på söndagen och handla alla ingredienser du behöver. Då är det mindre risk att du äter snabbmat när du är akuthungrig eller tar en glass istället för att äta ordentlig middag.