Att träna är roligt. Att träna tillsammans är ännu roligare!

Kliv in i salen, släpp alla måsten, glöm alla tankar om vad du ska laga till middag. Var bara här och nu. Låt våra inspirerande instruktörer guida dig genom roliga och effektiva pass. Tiden flyger iväg när du har roligt – och att träningen ska vara rolig och givande är vårt motto. Vi ses väl?

Våra gruppträningspass

Nedan följer passbeskrivningar för hela Puls & tränings kedja. För att se vilka pass som erbjuds på ditt gym, se aktuellt gruppträningsschema på ditt gym.
Frågor kring bokning och avbokning har vi samlat under FAQ. Läs under fliken "frågor om gruppträning", den hittar du här.

Aerobics


Kondition- och koordinationspass fulla med rörelseglädje. Instruktören bygger upp block med roliga stegkombinationer i takt till musiken. Ansträngnings- och svårighetsnivån anpassas utifrån kunskapen hos deltagarna. Passet avslutas alltid med en fartfylld finallåt där alla steg och block läggs ihop till en rolig koreografi.

Afho®

Afho® är en lättsam dansklass – med mycket energi, känsla och driv. Fokus ligger just på känsla och på att släppa loss, mer än på svåra steg. De starkaste influenserna är Afro och House, där man blandar stora yviga rörelser med snabbare fotrörelser och mer tempo. Passet är uppbyggd likt aerobics i blockform där man lär ut ett block i taget och sen lägger vi ihop allt på slutet.

 

Balans & Rörlighet

Ett pass som utförs i lugnare tempo. Instruktören coachar dig i övningar för ökad rörlighet i främst baksida lår, bröstrygg och höftböjare. Dessa muskler är ofta strama vilket gör oss orörliga. Vi använder oss av redskap som rep, pinne, hantlar eller viktplatta. Passet bygger på att vi tränar olika rörelsemönster i ett flöde genom hela passet. Målet är att öka din balans, rörlighet och stabilitet. Passet är ett bra komplement till styrke- och konditionspass.

Barre Move

Barre Move hämtar sin inspiration främst från balett, yoga och funktionell träning. Du tränar styrka, kroppskontroll, bålstabilitet, rörlighet och balans på ett enkelt och effektivt sätt. Delar av passet använder vi oss av en stång (lätt skivstång eller träpinne) som blir ditt redskap och partner under passet.  Alla moment utgår från basövningar vilket betyder att det passar även dig som är ovan.

BODYBALANCE™*

Detta är ett energiskt, förkoreograferat pass med övningar från yoga, pilates och Tai chi. Du arbetar upp din balans, smidighet och styrka. Varje pass innehåller enkla men utmanande övningar, följt av avslappning och meditation.

*Les Mills förkoreograferade pass, Bodybalance, erbjuds endast på P&T Nynäshamn och P&T Arboga.

BODYCOMBAT™*

Ett energiskt, förkoreograferat pass inspirerat av kampsporter som karate, boxning, taekwondo, tai chi och muay thai. Med drivande musik, kraftfulla rörelser och en peppande instruktör ges möjlighet att få en överlägsen kondition.


*Les Mills förkoreograferade pass, Bodycombat, erbjuds endast på P&T Nynäshamn.

BODYJAM™*

Ett förkoreograferat danspass med en beroendeframkallande mix av de senaste dansstilarna och de hetaste nya låtarna. Bodyjam lägger tonvikten lika mycket på att ha kul som att svettas. Instruktören lär dig att dansa med attityd och konditionen får du på köpet.


*Les Mills förkoreograferade pass, Bodyjam, erbjuds endast på P&T Nynäshamn.

BODYSTEP™*

Ett förkoreograferat konditionspass där du kommer att känna dig fri och levande. Vi använder en höj- och sänkbar bräda tillsammans med enkla rörelser för att få så mycket konditionsträning som möjligt. Vi varvar kondition med styrka för bästa möjliga träningseffekt.

*Les Mills förkoreograferade pass, Bodystep, erbjuds endast på P&T Nynäshamn

BODYPUMP™*

Ett förkoreograferat styrkepass som är effektiv och tuff styrketräning. Vi använder oss av en skivstång som du anpassar vikten på efter din egen förmåga. Vi utmanar alla stora muskelgrupper och garanterar dig ett roligt kraftfullt pass.

*Les Mills förkoreograferade pass ,Bodypump, erbjuds endast på P&T Nynäshamn, P&T Träkvista, P&T Växjö Teleborg och P&T Viksjö.

Box

Fartfylld svettig och rolig konditionsträning. Med olika slag- och sparktekniker arbetar vi upp pulsen. På detta pass arbetar vi parvis och varierar fokus mellan puls, styrka, core och teknik. Om du inte har med dig en kompis så fixar vi en! Utrustning som boxhandskar, hand- och sparkmitsar och hopprep finns att låna.

Core

Ett pass som bygger upp styrkan i bålen. Du kommer att arbeta med övningar som stärker upp de områden som oftast är försvagade, såsom mage, rygg, bröstrygg, rumpa och balans. Passet riktar sig till dig som vill bli starkare och få bättre kroppshållning och balans. Vi använder oss av egen kroppsvikt samt vissa redskap för att göra träningen mer utmanande.

Cirkelfys/bas

Med hjälp av hantlar, viktplattor, gummiband och egen kroppsvikt arbetar vi igenom de största muskelgrupperna. Våra instruktörer hjälper dig att hitta rätt belastning för de olika övningarna samt ger dig tekniktips under passets gång. Du väljer själv hur hårt du vill arbeta genom att anpassa belastning eller tempot. Ett enkelt och roligt sätt att förbättra både uthållighet och styrka i musklerna samtidigt som du lär dig grunderna i styrketräning med fria vikter.

Cirkelfys

Detta är ett högintensivt pass där vi arbetar stationsvis med olika tidsintervaller. Utifrån inriktningen på passet varieras utrustningen med t ex stänger, hantlar, gummiband, kettlebells, viktplattor, hopprep och steplådor. Övningarna är tuffa men ändå enkla att både förstå och utföra. Instruktören kommer att coacha dig till att utföra övningen med rätt teknik, förmedla träningsglädje och peppa dig hela vägen in i mål. Passet finns med ex inriktningarna; styrka, puls och core.

Cykel

Ett konditionspass som utförs på våra spinningcyklar. Du får möjligheten att utmana såväl din kondition som viljestyrka. Du kommer under passet bli coachad av instruktören, med bland annat instruktioner om positioner på cykeln och vilken intensitet du ska hålla för att du ska få den bästa tänkbara träningen. Du tränar helt efter din egen förmåga.

Cykel/senior

Detta är ett konditionspass som utförs på våra spinningcyklar och är upplagt för att passa dig som senior. Du får möjligheten att på ett roligt sätt utmana din kondition. Under passet blir du coachad kring cykel-teknik och hur de olika delarna i passet ska kännas. Musiken väljs med omsorg så att det ska passa de flesta och alla tränar helt efter sin egen förmåga.

Cykel/RPM™*

Cykel RPM är enkel, rolig och effektiv cykelträning inomhus där du cyklar till rytmen av kraftfull musik. Ge dig ut i cykelterrängen över utmanande backar och berg, fartfyllda raksträckor samt pulshöjande intervaller som får dig att spurta över mållinjen.

*körs endast på P&T Nynäshamn och P&T Växjö Teleborg

CXWORX™*

Ett förkoreograferat corepass som med sin intensitet utmanar dig och fokuserar på coremuskulaturen. Du erbjuds alternativ i alla övningar vilket betyder att du tränar helt efter din egen förmåga. Du kan delta oavsett ålder eller träningsvana.

*Les Mills förkoreograferade pass erbjuds endast på P&T Nynäshamn.

Dansaerobics

Kondition- och koordinationspass fulla med rörelseglädje och energi. Passar dig som gillar att dansa till inspirerande koreografier. Instruktören bygger upp block med roliga stegkombinationer i takt till musiken och sätter karaktär på klassen med sin egen känsla. Svårighetsnivån anpassas utifrån kunskapen hos deltagarna.

Dansmix

Ett kombinerat konditions- och koordinationspass. Instruktören erbjuder enkla danssteg med mycket attityd, stil och glädje i ett flertal olika dansstilar, till blandad musik såsom disco, rock, R’n’B, schlager och latino. Härma, häng på och ha roligt! Instruktören väljer själv vilka dansstilar som presenteras. Observera att detta inte är pardans, varje medlem dansar för sig.

Easy Line/senior

Detta pass är en kombination av styrka och kondition och utförs i Easylinemaskiner. Easylines cirkelträningskoncept är utvecklat för att passa alla, oavsett ålder eller träningserfarenhet. Instruktören informerar om vad man bör tänka på om man ex. har högt eller lågt blodtryck eller andra speciella behov. Vi arbetar med stora muskelgrupper och mycket rörlighet för hela kroppen. Som extra krydda på passet används mellanstationer.

Easy Line

Detta pass är en kombination av styrka och kondition och utförs i Easylinemaskiner. Easylines cirkelträningskoncept är utvecklat för att passa alla, oavsett ålder eller träningserfarenhet. Maskinerna är konstruerade till att arbeta med stora muskelgrupper och mycket rörlighet för hela kroppen. Vi arbetar med mellanstationer som en extra krydda på passet. Passet kan erbjudas ex med inriktningarna;
– Easyline/balans    – Easyline/box
– Easyline/core         – Easyline/puls
– Easyline/senior     – Easyline/styrka
– Easyline/zumba

HIIT

Högintensiv träning som tränas i olika tidsintervaller. Vi tränar både kondition och styrka. Tidsintervallerna är från 40 sekunder till 1,5 minut beroende på passets uppbyggnad. Övningarna som används är tuffa men lätta att förstå. På så vis kan du ge 100 procent och hålla ett högt träningstempo.

Indoor Walking (IW)

Detta pass är främst konditionsträning och utförs på våra crosstrainers. Här arbetar du med både över- och underkropp samtidigt. På IW har du stora möjligheter att utmana dig i så väl konditionsträning som bålstabilitet.

Jympa

I jympa varvar vi rörlighet, styrka och kondition och avslutar med nedvarvning och stretchning. Varje ledare sätter sin prägel på övningar och musik. Övningarna är rejäla och vi använder kroppen som belastning. Här kan du anpassa träningen efter din egen förmåga.

Kundaliniyoga

En enkel och kraftfull helhetsmetod med syfte att stärka din fysiska hälsa och ditt mentala och emotionella välbefinnande. Vi använder oss av tekniker som olika kroppsställningar tillsammans med andningsövningar, mentalt fokus och mantran. På det här sättet får du igång energiflödet i kroppen, du stärker dina muskler och ditt nervsystem samtidigt som du tränar upp din koncentrationsförmåga och din mentala uthållighet. Varje pass avslutas med meditation. Yogaformen är ett bra komplement till styrke- och konditionsträning.

Mamma/bebis

Detta pass är till för alla nyblivna mammor – träning som är skräddarsydd för mammakroppen! Passen innehåller både styrka och kondition. Vi fokuserar extra på stabilitet och bäckenbotten, allt för att du ska komma tillbaka till din tidigare form så säkert som möjligt. Du och din bebis är välkomna från att du fått OK på efterkontrollen, eller tidigast sex veckor efter förlossningen och fram till dess att bebisen börjar krypa.

MammaPilates

När du varit på efterkontroll kan du delta i MammaPilates för att träna upp magmusklernas kontroll på rätt sätt efter graviditet och förlossning. Barnet får följa med på passet. Programmet är framtaget av MammaMage och instruktören är certifierad MammaMagetränare. Passet är även öppet för dig som inte är nybliven mamma.

Mediyoga

En mjuk, meditativ yogaform med andnings- och kroppsövningar samt meditation.

Pilates

Våra pilatespass fokuserar på både rörlighet, styrka, bättre hållning och kroppskontroll. Koncentration och andningsteknik är också något du kommer att lägga fokus på. Alla övningar genomföras med långsamma och mjuka rörelser. Instruktören förklarar hur övningen ska utföras och kännas samt vägleder dig genom hela passet.

Puls

Ett intensivt konditionspass. Passet kan utföras med hjälp av en stepbräda (för att få nivåskillnad) eller endast på golv. Intensiteten är hög och pulsen arbetas upp med hjälp av bland annat intervallbaserad träning. Utmanande konditions- och styrkeövningar används för att få upp pulsen till nästa nivå. Musiken är energigivande och peppande. Tillsammans ger vi 100 procent! Finns som 25 eller 40 minuter långa pass.

Puls & Core

Under detta pass får du arbeta med puls- och coreövningar som stärker bålen samt mage- och ryggmuskulatur. Övningarna för puls och core utförs var för sig och varvas låt för låt. Instruktören erbjuder enkla men ändå tuffa pulshöjande övningar, övningar som kan göras på en stepbräda eller på golvet.

 

Step

Ett konditions- och koordinationspass där vi använder stepbrädor under hela passet. Du bestämmer själv vilken nivå du behärskar på stepbrädan. Genom att bygga block bildar instruktören ett steppass. I step ser man till att stegen känns naturliga och att rörelseglädjen genomsyrar hela passet.

Strong by Zumba

Strong by Zumba är intensiv intervallträning med kroppen som vikt, träning som bygger både kondition och styrka. Övningarna som används är tuffa men lätta att förstå. På så vis kan du ge 100 procent och hålla ett högt träningstempo. (Ingen dans på detta pass)

 

Styrka/3D

På Styrka/3D tränar du i kroppens tre rörelseplan: framåt och bakåt, i sidled och i rotationer. Vi använder kroppens naturliga rörelser och integrerar flera muskelgrupper för att bidra till en välfungerande kropp. Styrka/3D passar dig som vill bli smidig, jämnstark i hela kroppen och få god balans.

Styrka/Core & Rumpa

Ett pass med inspirerande och roliga övningar där vi fokuserar på bål och rumpa. Passet riktar sig till dig som vill bli starkare och få bättre kroppshållning. Vi använder oss av egen kroppsvikt samt vissa redskap för att göra träningen mer utmanande.

Styrka/funktionell

Detta styrkepass är för dig som vill utmana din kroppskontroll, bli starkare och mer uthållig. Vi arbetar med styrkeövningar där ett balansmoment läggs in som en utmaning. I passet kombineras alltid två olika muskelfokus för att utmana dig på bästa sätt. Vi kommer att varva pulshöjande styrkeövningar med mer lugna kontrollerade övningar.

Styrka/skivstång

Med hjälp av skivstång, viktplattor, bräda och hantlar arbetar vi igenom de största muskelgrupperna. Våra instruktörer hjälper dig att hitta rätt vikt för de olika övningarna och ger dig tekniktips under passets gång. Du väljer själv hur hårt du vill arbeta genom att själv anpassa vikterna. Ett enkelt och roligt sätt att förbättra både uthållighet och styrka i musklerna.

Styrka/senior

I detta pass varvar vi funktionell styrka med balansövningar och coreträning som är anpassat speciellt för dig som senior. Du arbetar med stora muskelgrupper och mycket rörlighet för hela kroppen. Musiken väljs med omsorg så att det ska passa de flesta och alla tränar helt efter sin egen förmåga.

Styrka & Core

Här arbetar du med styrka för hela kroppen och core som stärker bålen samt mage- och ryggmuskulatur. Övningarna för styrka och core utförs var för sig och varvas låt för låt. Instruktören presenterar enkla men ändå tuffa styrkeövningar med hjälp av skivstång, hantlar eller viktplattor.

 

Styrka & Puls

Detta pass är en kombination av styrka och puls, där varje del utförs var för sig. Vi varvar pulshöjande, högintensiv konditionsövningar med styrkeövningar. Varannan låt kondition, varannan styrka. Vi använder oss av redskap som stepbräda, viktplattor, hantlar, och gummiband.

SOMA MOVE™

SOMA MOVE® är ett holistiskt sätt att träna, atletiskt och samtidigt mjukt. Du arbetar med kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där fokus är att arbeta med kroppen som en enhet i harmoni med andningen.

Pass med inriktning/tabata

Träning som ger både ökad kondition och styrka. Vi arbetar med 20 sekunders maxansträngning följt av tio sekunders vila. Detta repeteras åtta gånger vilket blir totalt fyra minuter. På våra pass kombineras flera muskelgrupper vilket ger flera fyra minuters rundor på ett och samma pass.  Vi utmanar oss själva helt efter våra egna förutsättningar. Kul och effektiv träning som passar alla. Passet erbjuds ex med inriktningarna;
– Core/tabata          – Puls/tabata
– Styrka/tabata      – Styrka& Core /tabata

Utomhusträning

Våra utepass bygger mycket på vad området och naturen har att erbjuda. Exempelvis kan vi springa i trappor, välta däck, träna med rep, balansera stockar, lyfta stenar, balansera i nät eller nedfallna träd. Eller använda vår egen kropp som redskap. Alla kan vara med och tränar utifrån sin egen förmåga. Samling sker på gymmet sen ger vi oss ut tillsammans.

 

 

Yoga

Yoga bygger på att skapa ett flöde mellan rörelser och andning. Passet utförs i ett lugnt tempo. Under passet tränas dynamisk och fysisk styrka, rörlighet, balans och mental närvaro.
Våra instruktörer använder ett yogaspråk, Sanskrit-terminologin, som de kompletterar med svenska översättningar för att öka förståelsen. Då våra yogainstruktörer besitter olika kompetenser inom yoga, kan du förvänta dig olika inriktningar på passen beroende på vem som är instruktör.

Yoga för män*

Yoga för män är en enklare yogaklass enbart för manliga deltagare som inte känner att de vill ta steget in på de ordinarie yogaklasserna. Under passet tränas dynamisk och fysisk styrka, rörlighet, balans och mental närvaro. Passet utförs i ett lugnt tempo där instruktören guidar genom rörelserna för att få ut maximalt av träningen.

*Passet körs förnärvarande på P&T Träkvista Ekerö

 

Zumba

Heta latinska rytmer såsom cumbia, salsa, samba och merengue kombineras med läckra danssteg. Du får en genomkörare för hela kroppen. Ett dansinspirerat, fartfyllt pass där du inte behöver ha några som helst förkunskaper, det är bara att följa med och njuta av festfylld musik och roliga steg.

 

Zumba Toning

Heta latinska rytmer såsom cumbia, salsa, samba och merengue kombineras med läckra danssteg. Med hjälp av maracas sticks får du en genomkörare för hela kroppen. Ett dansinspirerat, fartfyllt pass där du inte behöver ha några förkunskaper, det är bara att följa med och njuta av festfylld musik och roliga steg.

 

Zumba Step

Heta latinska rytmer såsom cumbia, salsa, samba och merengue kombineras med läckra steg på en steplåda. Du får en genomkörare för hela kroppen. Ett dansinspirerat fartfyllt pass där du inte behöver ha några förkunskaper, det är bara att följa med och njuta av festfylld musik och roliga steg.

 

 

Zumba/EasyLine

Heta latinska rytmer som cumbia, salsa, samba och merengue läggs ihop med läckra danssteg. Danstegen kombineras med träning i våra easylinemaskiner vilket ger en genomkörare för hela kroppen. Du tränar både styrka och kondition. Ett dansinspirerat fartfyllt pass där du inte behöver ha några förkunskaper, det är bara att följa med och njuta av festfylld musik och roliga steg.

Zumba Gold

Zumba Gold är anpassat för seniorer/nybörjare eller för dig som önskar lägre intensitet på ditt träningspass. Latinska rytmer såsom cumbia, salsa, samba och merengue kombineras med läckra danssteg. Ett dansinspirerat pass där du inte behöver ha några förkunskaper, det är bara att följa med och njuta av festfylld musik och roliga steg.

 

 

WOW/WOD

Workout of the Week (WOW) och Workout of the Day (WOD) är gruppträningspass där upplägget byts ut med jämna mellanrum. Upptäck nya roliga träningsformer samtidigt som du får allsidig träning.