Kost och hälsa

Få upp förbränningen i vardagen

Det bästa sättet att få igång vardagsförbränningen är att träna regelbundet. Ju mer muskelmassa kroppen har desto mer energi kräver den – oavsett vad du gör.

Mer muskelmassa innebär också att du får ut mer av dina vardagssysslor och du förbränner automatiskt mer kalorier när du promenerar, städar hemma, påtar i trädgården, skottar snö, eller vad det nu kan vara.

Hoppa av tidigare
Genom att gå av bussen några hållplatser tidigare och gå sista biten till jobbet och ta trapporna istället för hissen förbränner du också lite extra. Sådana små förändringar är enkla att genomföra utan någon större ansträngning, men kan göra stor skillnad för din dagliga förbränning.

Gör det jobbigt för dig
Finns det två olika sätt att utföra en viss syssla, så är tricket till ökad vardagsförbränning att alltid välja det ”jobbigaste” alternativet. För om uppgiften ändå måste göras kan du ju lika gärna passa på att förena nytta med nöje, eller hur? Och visst känns det väl skönt att se hur grammen minskar på vågen även fast du egentligen bara har levt som vanligt?

Ät mer protein
Genom att öka andelen protein i kosten blir du mätt snabbare av en mindre mängd mat, samtidigt som du förser kroppen med viktiga byggstenar som säkerställer att du förbränner fett och inte muskler när du tränar.

Ät mindre fett
Du bör minska fettintaget överlag, men skippa det inte helt. Ca 25-30 procent av den dagliga energin bör komma från nyttigt fett. På den nivån har det bara en positiv effekt på förbränningen.

Ät lite, oftare
Ät dessutom lite, men ofta, så håller du förbränningen på topp, samtidigt som blodsockret hålls på en stabil nivå hela dagen – vilket i sin tur minskar risken att du faller för sötsug.

Kaffe gör susen!
Du kan också dricka en kopp kaffe innan frukost – koffeinet rivstartar förbränningen, samtidigt som du piggnar till.