Träningstips

Därför ska du våga lyfta tungt

Många är rädda för styrkeavdelning på gymmet. Kanske för att man aldrig har testat på styrketräning förut, eller för att det känns läskigt att lyfta vikter bland folk. Att ställa sig på crosstrainern eller löpbandet kanske helt enkelt känns som ett enklare alternativ? Men det finns många anledningar till att börja styrketräna – och att våga sig på de tyngre vikterna.

Vad innebär tung styrketräning?

Till skillnad från vanlig styrketräning innebär tung styrketräning att du maxar vikten och gör färre repetitioner. Du ska ha en så pass tung vikt att du inte orkar mer än max 10 repetitioner. Sedan behöver du återhämta dig innan du gör ett nytt set. Tung styrketräning innebär också att du successivt ökar dina vikter så att du fortsätter utmana dina muskler.

Varför är det bra?

1. Styrkeutveckling
Den största anledningen till varför tung styrketräning är fördelaktig är för den positiva styrkeutvecklingen den medför. Genom att kontinuerligt överbelasta dina muskler blir de hela tiden starkare och du märker ett mycket snabbare resultat än om du tar lätta vikter och gör många repetitioner.

2. Förbränning
Förbränning kopplas ofta ihop med konditionsträning, men faktum är att kroppen fortsätter förbränna mer efter ett tungt styrkepass än vad det gör efter ett konditionspass. Dessutom förbränner muskler mycket i sig själv, alltså kommer du förbränna mer av att ”bara vara” ju mer muskler du har i kroppen.

3. Kroppskontroll
All träning som blir av är förstås bra träning. Men styrketräningen är viktig av många anledningar. Att vara stark hjälper dig i alla livets situationer, i allt från att bära matkassar till att förebygga skador och få ökad kroppskontroll. Dessutom gör det dig bättre inom annan fysisk aktivitet så som löpning eller bollsporter.