Inspiration

Därför ska du prioritera träningen i jul

I december ska mycket hinnas med. Då är det lätt att stryka träningen ur schemat, men är det verkligen en bra idé? Vår PT Anne berättar varför du borde prioritera träningen även inför jul.

December kan kännas som lite av ett race, med mycket som ska hinnas med på lite tid. Önskelistor och julklappar, glöggmingel och julavslutningar, deadlines på jobbet, julbord, lucialinnen och det där datumljuset som aldrig riktigt har brunnit lagom långt för att visa rätt dag. Det är som en adventskalender av stressmoment.  Självklart krävs prioriteringar, men gör inte det vanliga misstaget att prioritera bort träningen. Det är lätt att den är det första som ryker när kalendern är fullbokad, dubbelbokad och trippelbokad och att göra-listan är längre än någonsin.

Tre anledningar till att prioritera träningen i jul

Så, varför ska du prioritera att lägga tid på träning? Det finns många skäl, här får du tre.

  • Träningen gör dig mer stresstålig, du får lättare att fokusera och blir mer kreativ. När behöver du det bättre än nu? Ditt träningspass kan alltså bidra till att du får mer gjort under resten av dagen. Kanske är det efter det där spinningpasset som du kommer på den perfekta julklappen till morbror Åke? Ett litet tips: Köp honom ett presentkort på Puls & Träning! Det kan användas både till att köpa medlemskap och PT-paket.
  • Du gör någonting positivt för dig själv, och får egentid borta från planering, familj och jobbkollegor. Träning är en sådan vana som kan skapa positiva spiraler – när du tränat ett pass är det mer sannolikt att du gör bra val kring kost, sömn och hur du tar hand om dig själv.
  • Du bibehåller vanan. När du ser träningen som något du prioriterar och värdesätter blir det en del av ditt liv och din identitet. Du är helt enkelt en tränande människa, som ser till att prioritera din träning. Du behöver inte lägga krut på att komma igång efter nyår, för du är igång nu.

Jag bjuder på ett litet hur-tips också – hjälp dig själv genom att boka in träningen. Det gör inget om passen blir kortare när tiden är knapp, bara de blir av. Boka tid med din PT, eller boka in dig på ett gruppträningspass – kanske ett sådant kort 25-minuterspass. Allt räknas!

Håll igång din träning hela december, boka in passen i kalendern och ta hand om dig i jul!

Köp presentkort på Puls & Träning

Ge bort träning i jul! Hos oss kan du köpa presentkort som kan användas till både medlemskap och personlig träning. Kontakta oss för att köpa ditt presentkort.