Träningstips

3 övningar du kan göra med en Bosuboll

Du har väl inte missat Bosubollen? Träningsredskapet som ofta ligger och släpar i gymmet bland hopprep och någon viktskiva. Här ger vi dig 3 övningar för dig som vill upptäcka något nytt!

En bosuboll är ett smidigt verktyg som du hittar på de allra flesta gym. Eftersom de är formade som en halv boll, med en plan sida och en rund, är den utmärkt för övningar där du önskar lite instabilitet, för att få aktivera småmuskler som hjälper dig att hålla balansen.

Klättrande planka

Stå i plankan med armbågarna på bollen. Klättra upp på händerna och tillbaka ner på armbågarna. Försök att hålla din höfter parallella och din bål stabil under tiden du klättrar. Upprepa 12×3.



Skalbaggen

Ligg på rygg mitt på bollen med benen lyfta i ca 90 grader och armarna sträckta uppåt. Här är målet att balansera dig kvar genom att aktivera magen och hålla en så stabil position som möjligt. Jobbigare än man kan tro! Försök hålla 30s x3. För extra utmaning: sträck ut varannat ben framåt samtidigt som du sträcker armarna bakåt och kom sedan tillbaka till ursprungspositionen. Upprepa 12×3.

Planka med knädrag

Stå i en planka med händerna på den plana delen av bollen. Håll händerna under axlarna och en stark bål och dra varannat knä fram utanför armbågen på samma sida, utan att tappa din hållning. Upprepa 12×3.

Text: Gabriella Picano